söndag 18 oktober 2009

Älgjakt

Jaha nu har älgjägarens bästa vecka passerat, älgjakt hela veckan. Det är många som har haft stora förväntningar på denna vecka. Nu när den har passerat så finns det säkert jägare som är lite besvikna, har inte fått skjutit eller sett en enda älg.

Jag har funderat lite vad som gör att så många män som kvinnor beger sig ut i skogen denna vecka. Inget väder hindrar. Jag tror att för de flesta rör det sig om att få vara ute i orörd natur och bara njuta av lugnet,tystnaden och spänningen om det dyker upp en älg. Att få se eller skjuta en älg är bara en bonus. För de som har hundar är det spännande att se hundens arbete och förhoppningsvis att den lyckas ställa en älg och då få skjuta.
Älgjakten är för många ett sätt att umgås och få nya vänner från hela vårt land eller från ett annat land. Älgjakten är avkopplande för många ett sätt att komma ifrån stressen som de har i vardagen.
Här har jakten varit ganska lyckad. Nalle är med för första gången och har gjort ett bra arbete. Han har drivit fram en ko och kalv till en pass som kunde skjuta kalven. När jag fick höra det blev jag jätte glad. Jag vet att min son som äger och gick med honom är lycklig och stolt. Ha det bra där ute.

1 kommentar:

  1. Jo du Helen älgjaktsveckan är en härlig vecka och ofta är det inte jakten i sig som är bra, denna vecka är väl kanske jakten ganska dålig åtminstonde om man har hund:) Jakt med ståndhund bedrivs bäst själv... Men det sociala kring älgjaktsveckan är mycket viktigt och riktigt skönt att sitta och ljuga och berätta historier om gamla jakter i stugorna på kvällarna:)Grattis till Nalle och hans kalv, nästa får väl husse peta omkull:)

    SvaraRadera