fredag 25 september 2009

I skogen med Nalle.

Idag har jag för första gången varit med när min man tränat jämten Nalle inför älgjakten. Nalle är endast ett år så det är första jakten han kommer vara med på.
Vi släppte Nalle och direkt började han arbeta och på rätt sätt enligt min man. Hur kan de veta hur de ska göra. Jag tänker på vår andra hund en finskstövare som jagar hare, han jagar på ett annat sätt. Hur vet de vilket djur de ska jaga och hur de ska göra?

Nalle söker kommer tillbaka, söker igen, så håller han på tills det plötsligt hörs skall ifrån honom det håller på en liten stund och slutar men börjar igen. Jag kan säga att min puls ökade och jag var en liten stund på helspän. Vi kan följa honom med hjälp av pejl och gps. Hjälp det går rakt mot en stor väg. Nervositeten ökar och denna gång för vi hör trafiken på vägen och ser att Nalle närmar sig vägen. Jag vågar nästan inte lyssna längre för jag är rädd att jag ska höra ett däckskrik men som tur är vänder Nalle om och kommer mot oss igen. Jag pustar ut. Efter en stunds väntan kommer han till oss. Nu beger vi oss till bilen för det börjar skymma.


Väl hemma tänker jag på vad det var härligt att få vara med och se Nalle arbeta och höra hans skall. Jag hoppas det kommer gå bra på jakten.

Det var en mycket härlig eftermiddag och jag njöt av att vara ute i naturen där det är lugnt och skönt och se en lycklig hund som fick arbeta och må bra. Jag följer gärna med igen för det ger lugn och ro och en massa motion. Ha det bra där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar